Projektek

ÁllatságOK projektnyitó a Bikáson [2022. október 4.]

Állati jó projektnyitó kerekedett tegnap a Bikás parkban!
Az alsó tagozatos gyerekek állomásos feladatokon vettek részt, ahol játékos, állatokkal kapcsolatos kihívások várták őket.
Önállóság, felfedezés, sok-sok tapasztalat, és közösségi élmény. Természetesen mókával fűszerezve! 🐾🦢🐢🐏

Projektünk keretében most hetekig az állati klassz témáké a reflektorfény!


Képek...

Magyarország - "Ahová tartozunk" projekt
[2021. szept-okt.]

A projektnyitó rendezvényt hagyományosan a Bikás-parkban rendeztük.
A projekt keretében kis elsőseink felvehették a hétméröldes csizmát és magyar népmeséket dolgoztak fel.
A magyar néphagyományokat, tájegységeket, híres embereket, feltalálók életművét ismerhették meg másodikosaink.
Harmadik évfolyamon a népi építészet, lakberendezés, népművészet, népi öltözet, valamint hazánk váraival, ezek történetével ismerkedtek meg a gyermekek.
Negyedikeseink a kalendáriumhoz fűződő rítusok, ünnepek, társasági alkalmak, vigasságok néphagyományaival foglalkoztak.
Kooperatív alkotásként elkészítettük Magyarország címerét kupakokból, a projektzáró rendezvényen pedig a teljes alsó tagozat közösen, önfeledten ropta a magyar néptáncot.

Tovább...
"Innovatív módszerek egy Montessori iskolában"

Iskolánk sikeresen pályázott a köznevelési intézmények számára kiírt Erasmus+ mobilitási programban. Tantestületünk hat tagja vesz részt képzéseken és szakmai látogatásokon különböző európai országokban az elkövetkezendő hónapokban.
A kiutazó pedagógusok: Tóth Györgyné, Egressy Krisztina, Balczer Zsuzsanna, Bende Ágnes, Paszicsnyek János, Molnár-Fritsch László. A kiutazások során szerzett új tanítási-tanulási stratégiák, módszerek megismerése segíti majd pályázatunk sikeres megvalósítását.

Bővebben...


„Együtt a digitális úton!" [2018-2021.]

VEKOP 7.3.3-17-2017-00011 „Együtt a digitális úton!
"Digitális módszertani fejlesztés a DÉL-BUDAI TANKERÜLETI KÖZPONT intézményeiben” projekt.
A pályázatot a Dél-Budai Tankerületi Központ nyújtotta be, annak szakmai tartalmát a Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnázium Montessori Tagiskolája, az Újbudai Széchenyi István Gimnázium, a Bárdos Lajos Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és az Újbudai Petőfi Sándor Általános Iskola pedagógusai készítették el, és a program a megvalósításban is ők működnek közre.
A programba bevont intézményekben, köztük iskolánkban is a tanulást-tanítást támogató digitális kompetenciák fejlesztését támogató eszközöknek és módszereknek széles körben történő megismertetése és alkalmazása érdekében a digitális, a matematika és szövegértés kompetenciák fejlesztését támogató digitális pedagógiai eszköz és módszer adaptálását, implementálását és tanítási-tanulási gyakorlatba történő beépítését kell elvégezni.
A projekt kiemelt része a digitális tartalmak és taneszközök napi pedagógiai gyakorlatban való használata és a digitális készségek fejlesztése, ill. informatikai eszközök beszerzése.
Előkészítés ideje: 2018. szeptember 1. -2019. augusztus 31.
Megvalósítás ideje: 2019. szeptember 1. -2020. augusztus 31.
Követés ideje: 2020. szeptember 1. -2021. augusztus 31.

Tovább...

Szakmai műhelymunka VEKOP 7.3.3.-17

Intézményünk biztosította a helyszínt 2018. december 12-én a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) szakmai támogatást nyújtó tájékoztatójához és műhelymunkára hívta a VEKOP 7.3.3.-17 pályázaton nyertes intézmények képviselőit, Budapestről és Pest megyéből.
A rendezvény célja az elkövetkező két év közös feladatairól való tájékoztatás és egyeztetés, valamint a kooperáción alapuló partnerség elmélyítése volt.



Képek...


GEOMATECH@Élményszerű matematika képzés [2019. június]

Iskolánkban tanulást-tanítást támogató digitális kompetenciák fejlesztését támogató 60 órás akkreditált pedagógus képzés zajlott.
Tematika:
• Digitális eszközök használatának lehetősége iskolánkban
• GeoGebra szoftver bemutatása és alapvető használata, átszerkesztése, matematika feladatok készítése GeoGebrával
• Hol alkalmazható a GeoGebra? - Az általános iskola felső tagozat matematika oktatásának áttekintése "GeoGebrás szemmel".
• Hogyan készüljünk fel a GeoGebrás/IKT eszközt alkalmazó órára?
• Mikor, milyen területen, milyen célból használjuk a IKT eszközöket?
• Hasznos szoftverek, mobil applikációk az oktatásban: Okosdoboz, Kahoot, Quizlet, szófelhők, QR kód, Redmenta, tankocka
• Mobil eszközök használatának előnyei/hátrányai az oktatásban
• Virtuális faliújság: linoit használata.

Workshop, belső tudásmegosztás [2020. január 27.]

VEKOP 7.3.3-17-2017-00011 „Együtt a digitális úton!
A Félévi nevelőtestületi értekezlet keretében szakmai napot, workshopot tartottunk, melynek részletes programját a VEKOP bevont pedagógusok műhelymunka során határozták meg. Az intézményi koordinátor tájékoztatta a nevelőtestületet a pályázat folyamatáról, a megvalósítás eredményeiről.
A belső tudásmegosztás, ötletbörze interaktív módon valósult meg: a nevelőtestület az okostanterem adottságait kihasználva, a tanulói tableteken próbálhatta ki az adaptált módszereket.
A bevont pedagógusok bemutatták digitális pedagógiai eszköztáruk fejlesztése érdekében tett tevékenységeinket, tapasztalataikat, elért eredményeinket. A kollégák személyesen kipróbálhatták, megtapasztalhatták, hogy a képzéseken tanultakat, hogyan lehet beépíteni a mindennapi tanítási folyamatba:

· A tantestület megismerkedett a választott módszertani csomag a GEOMATECH alkalmazási területeivel, a GeoGebra szoftverrel.
· A pedagógusok kipróbálták, hogyan használják a linoitot, a virtuális faliújságot a tanórán.
· Betekintést nyertek a quizlet, a kahoot, a learningapps, a wordwall, a LEGO StoryStarter alkalmazási lehetőségeibe.
· Mindezek megosztása rövid URL, illetve QR-kód készítésével történt.
· Kooperatív tevékenység keretében tabletek segítségével oldhattak meg tesztet.

A nevelőtestületben jó hangulatú, ötletekben gazdag, interaktív, saját tapasztalatszerzésen alapuló tudásmegosztás valósult meg.

Képek...


Utazás-projekt [2020. szeptember - október]



Alsós osztályainkat az utazás projekt repítette távoli országokba, gyönyörű tájakra, a dinoszauruszok korába, a mesék világába, a bolygók közé.

A közös projektnyitót követően az osztályokban lázas munka folyt.

Köszönjük a szülők támogató segítséget!


Képek...



Mese-projekt [20219. szeptember - október]


Október hónapban több alsó tagozatos osztályunk ellátogatott a Mesemúzeumba.Diákjaink sikeresen kiállták a hétpróbát, leküzdötték az akadályokat, ezért koronával a fejükön helyet foglalhattak a gyönyörű trónon. Micsoda kalandos délelőtt!
A meseprojekt keretében a pedagógusok mellett szülők, nagyszülők varázsolták el gyermekeinket, és váltak mesemondókká iskolánkban.
Híres mesemondóink Kerekes József és Makranczi Zalán apukák Astrid Lindgren: Juharfalvi Emil című meséjét olvasták fel.
Varázslények mesebeli küldetésén járt a 4. c osztály a Mezőgazdasági Múzeumban. A Vajdahunyad várában látható interaktív kiállítás és játék képzeletbeli kalandra, mesebeli küldetésre hívta tanulóinkat.
Diákjaink kreativitását dicséri, hogy csodálatos alkotások születtek, a folyosókon, tantermekben, aulákban igazi mesevilág elevenedik meg.
Találkozhatunk 24 fejű sárkánnyal, aranyerdővel, manókkal, mesebli kastélyokkal, tündérekkel, boszorkákkal, királykisasszonyokkal és királyfikkal. Az ablakpárkányokon növekszik az égig érő paszuly.

Köszönjük a szülők támogató segítséget!


Képek...

Zene-projekt [2018. szeptember - október]



Alsós osztályaink mindennapjai ősszel a zene-projekt keretén belül a muzsika körül forogtak.

Számtalan közös zenei élményben volt részünk, szülők és zenészek támogatták programjainkat, emellett az osztályokban is heteken keresztül zajlott a projektmunka.

Mindenkinek köszönjük a támogató segítséget!


Bővebben...



Régi idők projekt [2017. szeptember-október]

Alsó tagozatos osztályaink idei közös projektje a "Régi idők" címet viseli, amely szorosan kapcsolódik az iskolánk 50 éves fennállását kísérő programsorozathoz.
A projekt indítása akadályverseny keretében zajlott, ahol a gyerekek közös bemelegítő torna után az öt-öt állomás mindegyikén régi korok játékaival ismerkedhettek meg.

A projekt zárása egyben a gálaműsor is volt, ahol megelevenedtek a régi korok emlékei: többek között egy kisdobosavatás, a némafilmek hangulata, a '60-as évek Metro és a '70-es évek Omega slágere...

A projektzáró kiállítás idén sem maradhatott el: a tanulók és családjaik által gyűjtött és készített tárgyakat az aulában berendezett kiállításon mutatták be.

Tovább...

Víz témahét

Olimpia projekt [2016. szeptember-október]

Iskolánk alsó tagozatos osztályai a hagyományos őszi projekt keretében ebben a tanévben az Olimpia témáját dolgozták fel.

A zárónapon az udvaron kialakítottuk az olimpiai ötkarikát, a műfüves pályán pedig villámcsődületet, flash mobot rendeztünk a Pa-Dö-Dö vidám dalára.

A nap további izgalmakat is tartogatott: közösen zászlógirlandot készítettünk, a tornateremben berendezett mini stadionban magunk is olimpikonokká válhattunk, a kiállításon pedig bemutattuk a saját készítésű és gyűjtésű olimpiai tárgyakat.

A projektmunka során nagy élmény volt, hogy igazi olimpikonokkal is találkozhattunk és beszélgethattünk: iskolánkban járt Csere Gáspár maratonfutó, valamint Ábrahám Attila és Csipes Tamara olimpiai bajnok kajakozók. Örömmel meséltek pályafutásukról, kalandjaikról és a sportolói élet sajátosságairól.

Tovább...

Hungarikum projekt felső tagozaton [2016. október 28.]

2016. október 28-án tartottuk a három hetet meghaladó projektünk zárónapját. A projektnek meghatározott témája volt: Szívünk Hungarikumai. A projekt feladatainak megoldása során mindenkinek lehetősége nyílt arra, hogy kreativitását kibontakoztassa, hogy megmutassa, miben tehetséges.

A rendezvény a magyar sportolókhoz kötődő sportnappal indult. A projekt folyamán a felső tagozat megrendezte az "Előadások napját" amelyen különböző helyszíneken számos érdekes bemutatóra került sor. Sok információt szerezhettünk hazánk történelméről, építészetéről, tudósairól, gasztronómiájáról, népszokásairól. Büszkék lehetünk arra, hogy magyarok vagyunk.

Az osztályok előadásaival zártuk a sort, amelyek a következő témák köré épültek:
5. c - Hortobágyi életképek
5. d - Daloló nyelvtörő
6. c - "Jó ebédhez szól a nóta"
6. d - Milyenek vagyunk Lackfi János szerint
7. c - Magyarországi képek a Rubik kockán
7. d - Hungarikum együttes dalára tánc
8. c - Találós kérdések a Hungarikumokról
8. d - "Magyarország diafilmen"
A programot a tanárok kórusa és tánckara zárta.

Tovább...

'A mi állatkertünk' projekt [2015. szeptember-október]

Iskolánk alsó tagozatos osztályainak hagyományos őszi projektje idén 'A mi állatkertünk' címet viselte.

Ennek keretében az 1. c a háziállatokkal, az 1. d a tüskéshátúakkal, az 1. e a kutyákkal foglalkozott. A 2. c a medvékkel, a 2. d a fekete-fehér állatokkal, a 3. c Maugli barátaival, a 3. d a tojással szaporodó állatokkal, a 3. e pedig a vizek-vízpartok állataival ismerkedett. A 4. c a macskákat-macskaféléket, a 4. d pedig az állati rekordereket tanulmányozta.

A projektmunkát hangulatos zárónappal koronáztuk. A tornatermi rendezvényen plüssállatokkal benépesítettük a mi állatkertünket, míg az iskola területén élő állatokkal is találkozhattak a gyerekek.

Projektdalunkat Kardos-Horváth János írta, akivel sok-sok jó hangulatú próba után ezen az 'állati jó napon' közösen énekeltünk-tapsoltunk. Köszönjük!

A kiállításon a témával kapcsolatban gyűjtött és készített tárgyakat mutattuk be. Ezúton is köszönjük minden támogató családnak a segítséget, a gyűjtőmunkát, és az alkotásban való részvételt!

Tovább...

'Az idő' projekt [2015. szeptember-október]

2015. október 16-án tartottuk a három hetet meghaladó projektünk zárónapját. A projektnek idei témája 'Az idő' volt. A feladatok megoldása során mindenkinek lehetősége nyílt arra, hogy kreativitását kibontakoztassa, hogy megmutassa, miben tehetséges. A tanulók eldöntötték, hogy az idő témáján belül milyen területet dolgoznak fel közösen.

Az 5. évfolyam az őskori, ókori és középkori fegyverekről kutatott, volt aki az idő mérését vizsgálta, néhányan Kronosz, a görög időisten életéről, mítoszáról gyűjtöttek anyagot, és akadt olyan diák is, aki szólásokat, közmondásokat, filmeket gyűjtött az idő témában.

A 6. évfolyam nagy utat tett meg a világ kialakulásától, a nagy BUMM-tól a távoli jövőig. Megismerték az emberiség fejlődését, a divat változását. Foglalkoztak a környezetvédelemmel és kutatták a jövő titkait is.

A 7. évfolyam időutazáson vett részt, bejárta a világ legnevezetesebb óratornyait és megnézte a leghíresebb, legdrágább órákat is. A diákok megismerték az óra mint időmérő eszköz történetét, a napóra, a homokóra, a tűzóra működését.

A 8. évfolyam az időmérő eszközöket tanulmányozta. Kamarakórust alakítottak, és megénekelték az idő történetét. Az időről idézeteket gyűjtöttek, különböző időzítő szerkezetekkel, és az idő témájú filmekkel is megismerkedtek.

A közösen elkészített tárgyakat, plakátokat, kész munkákat egy kiállításon tekinthették meg az érdeklődők. A tárlatra készült képregény az időszökésről, feltekerhető időszalag, teleportáló kapu, valamint toronyóra is. Szebbnél szebb óra-maketteket gyártottak a diákok.

A projekt folyamán a felső tagozat megrendezte az "Előadások napját" amelyen különböző helyszíneken számos előadás hangzott el, többek között: Könyvbemutató, Időjárás prognózis, Filmek az időről, Divat régen és most, Maja időszámítás, Az emberiség története, Az órák legjei, Futball régen és most, Időzítő szerkezetek, Időbeosztás, Hogyan tanuljunk?.

Projektzáró előadással zártuk az eseménysort, ahol "az óra körül" táncoltak a hatodikosok, énekkel köszöntötték az időt a nyolcadikosok, megismertük az ember fejlődését születésétől az idős korig az ötödikesek előadásában. A diákok aktívan és nagy örömmel munkálkodtak a kitalált feladatokon, a sok szép élmény összekovácsolta a felső tagozatos osztályokat.

Tovább...

Évszakok projekt [2014. szeptember-október]

Iskolánk alsó tagozatos osztályai az idei, immáron ötödik alkalommal megrendezett őszi projekt keretében az évszakok témáját dolgozták fel.

Heteken keresztül zajlott a projektmunka: az adott évszakot igyekeztünk minél több oldalról megközelíteni. Az elsősök az ősz, a másodikosok a nyár, a harmadikosok a tavasz, a negyedikesek pedig a tél hangulatát varázsolták iskolánkba, így a folyosói tablók, alkotások közt sétálva egy időutazás részesei lehettünk.

A projektmunkát hangulatos zárónappal koronáztuk. Minden alsós diákunk felkötözte saját kis alkotását az összetartozásunkat jelképező girlandra, amelyet az aulában függesztettünk fel. Vidám záróünnepségre gyűltünk össze a műfüves pályán, ahol az évfolyamok produkciói után egy hatalmas évszak-mandalát készítettünk közösen. Idén is rendeztünk kiállítást a témával kapcsolatban gyűjtött és készített tárgyakból, amelyet Sirkóné Belle Ágnes igazgatóhelyettes nyitott meg ünnepélyesen.

Ezúton is köszönjük minden támogató családnak a segítséget, a gyűjtőmunkát, és a részvételt az alkotó munkákban!

Tovább...

'Három hét alatt a Föld körül' projekt [2014. október-november]

November 26-án ért véget a felső tagozat "Három hét alatt a Föld körül" című projektje. Az osztályok a világ országai közül kiválasztottak egyet-egyet, és ennek az országnak a jellegzetességeit, kultúráját, nevezetességeit mutatták be.

A választás a következőképpen alakult: az 5. c Mexikót, az 5. d Japánt, a 6. c Szíriát, a 6. d Olaszországot, a 7. c Franciaországot, a 7. d Grönlandot, a 8. c az Amerikai Egyesült Államokat, a 8. d pedig Brazíliát képviselte.

A projekt ideje alatt nagyon sok érdekes előadás hangzott el, színvonalas Power Point bemutatókat láthattunk. Ízelítő az előadások témáiból: a szamurájok, a grönlandi élet, az amerikai rajzfilmgyártás, olajkitermelés Szíriában, diadalívek Olaszországban, teázási szertartás Japánban, a francia forradalom. Diákjaink ötletes maketteket készítettek, többek között megjelenítették a Holdra szállást, a szíriai harcokat, az Eiffel-tornyot, de építettek maja piramist vagy iglut kockacukorból. A kész munkákból, illetve a rengeteg információt tartalmazó plakátokból kiállítást rendeztünk, melyet a szülők is megtekinthettek iskolánk aulájában.

Egy-egy ország gasztronómiájának bemutatása az egyik legkedveltebb foglalkozás volt. A folyosókat finom illatok árasztották el, ugyanis az osztályok megfőzték a választott ország nevezetes ételeit. Készült bolognai spagetti, sütöttek halat, valamint speciális szír süteményt. A 8. c osztály igazi amerikai gyorséttermet rögtönzött, ahol hamburgert, hot dogot, muffinokat lehetett fogyasztani.

A három hetes eseménysort egy fergeteges előadás zárta, ahol a diákok az általuk választott zenére zászlókkal vonultak be, majd rövid műsort adtak elő. Láthattunk dramatizált mesét, betekinthettünk egy díjátadás helyszínére, ahol amerikai hírességek léptek színpadra, valamint népviseletben előadott szír és mexikói táncokat. Hatalmas tapsot kapott Zoltán Melitta (7. c), aki franciául énekelte Edit Piaf chansonját. A nyolcadikosok a brazil foci és a zumba világába repítettek, majd egy igazi velencei karnevál forgatagában találtuk magunkat a 6. d előadásában.

A projektet éneklés zárta, a Milyen szép a világ című dalt közösen énekelték el tanárok és diákok. A műsor vége után a következő kérdéssel keresett meg két diák: Mi lesz a következő év projektje?

Tovább...

Színek projekt [2013.szeptember-október]

Iskolánk kilenc alsó tagozatos osztálya a már hagyományosnak számító őszi projekt keretében az idei tanévben a színek témáját dolgozta fel.

Heteken keresztül zajlott a projektmunka: sokat kézműveskedtünk, dalokat és verseket tanultunk, tablókat készítettünk, gyűjtögettünk, kiselőadásokat tartottunk, vendégelőadókat hívtunk - vagyis az adott színt igyekeztünk minél több oldalról megközelíteni. Sok érdekességet tudtunk meg!

A projekt "színes" zárónapján kiállítást rendeztünk a témával kapcsolatban gyűjtött és készített tárgyakból, valamint egy vidám záróünnepségre gyűltünk össze a napsütéses őszi udvaron. Énekeltünk, táncoltunk, majd a lezárás jelképeként szélnek eresztettük a "saját" színünkben pompázó léggömböket. A kisebbek színes tenyérnyomattal készítettek egy nagy közös alkotást, a nagyobbak pedig a színkosár játékban mutathatták meg ügyességüket.

A projekt zárónapjáról készült kb. 4 perces kisfilm az alábbi linken érhető el.

Videó...

Ezúton is köszönjük minden támogató családnak a segítséget, a gyűjtőmunkát, és a részvételt az alkotó munkákban!

Tovább...

'A négy őselem' projekt [2014. január-február]

Különös figyelmet fordítunk arra, hogy a TÁMOP 3.1.4. pályázat kritériumainak megfeleljünk. Azt a célt szeretnénk megvalósítani, hogy a gyerekekben kialakítsuk az információszerzés iránti vágyat, a használható tudást, fejlesszük az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességeket.
A jogszabály betartása mellett fontosnak tartjuk a közösségfejlesztést, a közösségépítést, az együttműködést, amit a projektmunka sajátosságaiból adódóan gyakorolhatnak a diákok.

Az idei évben projektünk címe "A négy őselem" volt. A három hetet meghaladó projekt keretében a diákok témakörüknek megfelelően előadásokat tartottak, repülő- és hajómaketteket készítettek, újfajta manuális technikákkal ismerkedtek meg, sokat kísérleteztek a természet adta lehetőségekkel. A gyerekek jobban megismerkedhettek az egészséges életmóddal, különböző mozgáslehetőségekkel, extrém sportokkal, a föld felszíni vízkészletével, a víz, a föld, a levegő élővilágával, a megújuló energiaforrásokkal. A diákok ismeretterjesztő előadásokat tartottak, figyelemfelkeltő plakátokat és Power Point prezentációkat készítettek.

Mindez a négy őselem, a tűz, víz, föld és a levegő köré csoportosult. A csapattagok folyamatosan tartották a kapcsolatot, támogatták, segítették egymást. Mindezekben a változatos programokban segítségünkre voltak a szülők, több produktum elkészítésében és számos programban aktívan részt vettek. Köszönjük!

A projekt zárónapját, 2014. február 28-án tartottuk. Az osztályok bemutatták munkájukat, tánccal, előadással, magyar dalokkal léptek fel.

A projektnek köszönhetően új élménnyel és tapasztalattal gyarapodtunk, újszerű technikákat, ismeretszerzési módokat sajátítottunk el, amit a jövőben is szívesen használunk majd. A következő években is szervezünk témahetet és három hetet meghaladó projektet is, ami biztosítja a program fenntarthatóságát.

Tovább...

Táblajátékok [2013. december 7.]

Ezen a délelőttön diákjaink nagy élvezettel játszották a hagyományosnak számító ostáblát, sakkot, dominót, térbeli amőbát, tangramot, de kipróbálhatták a játékok újabb generációjához tartozó Quartot, Rubik-kockát (2-es, 3-as, 4-es, 5-ös, 7-es, Rubik-mirror), Pentominót, Touchét, Vigyázz 6!-ot, Qwirklet, Színfoglalót, Aktivityt és az Abalont is.

Az évfolyamok vegyesen játszottak, a kicsik nem egyszer győzedelmeskedtek a nagyok vagy a tanárok ellen, sokat nevettünk, taktikáztunk, ügyesedtünk!

Tovább...

Magyarország védett állatai projekt [2012. szeptember-október]

Iskolánk alsó tagozatos diákjai ebben a tanévben Magyarország védett állatait tanulmányozták projektmódszerrel. Minden osztály egy-egy, számára érdekes állatot választott kutatása témájául.

A csaknem két hónapot felölelő projekt során a kiválasztott állatfajt nemcsak élőben és természettudományos szempontból tanulmányoztuk, hanem más tudományok és művészeti ágak felől, sőt gyakorlati oldalról is megközelítettük. A gyerekek által gyűjtött és készített tárgyakat az iskola aulájában berendezett kiállításon mutattuk be.

Ezt a sajátos tanulási szakaszt október 27-én színes műsorkavalkáddal zártuk, ahol az osztályok egy-egy kis előadásban mutatkoztak be. Láthattunk gólyás népi játékokat, sólyom- és denevértáncot, valamint egy réten játszódó mesejelenetet a bátortalan kis lepke főszereplésével. Nálunk járt Akela a Dzsungel könyvéből, Doktor Bubó, és egy kedves kócos tüskéjű szúrós gombóc is. A csigák ritmusos dala után közös játékban énekeltünk a sárga lábú cinegéről.

Ezúton is köszönjük minden támogató családnak a segítséget, a gyűjtőmunkát, és a részvételt!

Tovább...

Magyarország projekt [2011. szeptember-október]

Október 27-én érdekes kiállítás fogadta az iskolánkba látogatókat, ugyanis a Magyarország projekt zárónapján kiállítottuk azokat a tárgyakat, amelyeket alsó tagozatos tanulóink készítettek és gyűjtöttek a témával kapcsolatban. Iskolánk folyosóin azok a fényképes tablók volatk láthatók, amelyek a gyerekek gyűjtő- és kutatómunkáját foglalták össze, sok érdekességet tartogatva az érdeklődőknek.

Egy délelőtt folyamán a projektzáró rendezvényre gyűltünk össze a tornateremben, hogy ünnepélyesen, a gyerekek által előadott műsorral zárjuk a csaknem másfél hónapig tartó tevékenységsorozatot. Elsőstől a negyedikesig mindenki izgatottan készült előadására. Hallottunk itt saját megzenésített verset, láttunk palóc szüreti mulatságot, dél-alföldi és dél-dunántúli táncokat, Mátyás mesét, sőt operett részletet is. Örömmel láttuk, hogy a gyerekek nagy érdeklődéssel, kíváncsian figyelték egymás előadását.

A projektzáró ünnepélyt hosszas munka előzte meg: a nyolc alsó tagozatos osztály több héten keresztül lázasan munkálkodott, Magyarország egy-egy régiójának jellegzetességeivel, nevezetességeivel ismerkedett. A szülők is aktívan bekapcsolódtak az osztályok tevékenységeibe: előadásokat tartottak, barkácsoltak, tájjellegű ételeket készítettek. Volt, aki jelmezeket varrt, tablót készített, képeket gyűjtött, más várat épített, verset írt, vagy zenét szerzett és énekelt.

Remek hangulatban, sok ismerettel és rengeteg élménnyel gazdagodva zártuk ezt a tanulási szakaszt.

Tovább...

Görög projekt a 3. d osztályban [2011. tavasz]

Projektorientált oktatás keretében 5 hetet töltöttünk el az ókori Görögországban. A projekt vezérfonalát az olvasókönyvben található görög mítoszok adták, melyek nagy érdeklődést váltottak ki a gyerekekben, így kutakodni kezdtek minden olyan dolog iránt, ami az ókori görögökkel kapcsolatos. A magyar nyelv és irodalom tantárgyhoz kapcsolódva a technika, rajz, testnevelés és ének órákat is a görög téma járta át.

A mítoszokban szereplő istenek hatására megismerkedtünk a görög istenekkel, jelképeikkel, szent állataikkal és növényeikkel. Ehhez a témához Montessori-eszköz is készült, mely kézről kézre járt, szinte soha sem állomásozott a polcon. A görög művészet is felkeltette a gyerekek kíváncsiságát. Színeztünk görög vázaképeket, készítettünk korabeli pénzérmét, információkat gyűjtöttünk az ókori görög színházról, és festettünk színházi maszkokat is.

A görög építészet sem maradhatott ki a sorból. Könyvekből, képeslapokról, fényképekről csodáltuk meg a templomokat, romokat és a faliújságra mi is készítettünk egy görög templomot ión oszlopsorral. A korabeli öltözködéssel is foglalkoztunk. Mindenki kiszínezett magának egy szép görög ruhát, melyre ráfényképeztük az arcukat, az elkészült munkák pedig a faliújságra kerültek.

A mítoszokhoz folyamatosan illusztrációkat rajzoltak a gyerekek, melyek egy kis kiállítás keretében a tanterem és a folyosó falait díszítették. A tanulási blokkok hangulatát a jellegzetes görög zene is fokozta. Testnevelés órákon szirtakizni tanultunk. Választható szövegértési feladatok segítségével ismerkedtünk az ókori olimpiákkal, iskolákkal, a szegények és gazdagok életével, házaikkal. Az utolsó mítosz, Trója eleste adta az ötletet egy csoportmunkához, melyben mindenki részt vett. A fiúk a könyvtárban megismerkedtek a görög katonákkal, majd le is rajzolták őket. A lányok egy hatalmas trójai falovat készítettek papírmozaikból, majd az egészet egy nagy lapra ragasztottuk, és hátteret festettünk hozzá.

A görög projektet egy élménydús délelőtt zárta március 10-én. Reggel bemutató óra volt az osztályunkban. Gondolati térképpel összefoglaltuk, mit tanultunk az ókori görögökről. Kooperatív csoportmunkában a gyerekek feladatokat oldottak meg a görög mítoszokkal kapcsolatban, ezt követően pedig egyénileg vagy párban munkálkodtak az általuk választott eszközökkel. Utána görög salátát készítettünk, és beöltöztünk ókori görög jelmezbe. Meghívtuk Ági nénit, iskolánk igazgatóhelyettesét, megmutattuk neki az elkészült munkákat, a kiállítást, szirtakiztunk együtt, majd megvendégeltük a finom salátával.

Őszi betakarítás projekt [2010. szeptember-október]

Ma reggel illatozó sült alma, sütőtök, diós sütemény, tócsni, must illata várta az iskolánkba belépőket. Az alsó tagozat minden osztálya részt vett az "őszi betakarítás" projektben, amelynek keretében több héten keresztül osztályonként egy-egy őszi terménnyel foglalkoztak diákjaink. A sok munkát, érdekes tanulási folyamatot, kreatív ötleteket ünnepi műsor keretében osztottuk meg egymással és a szülőkkel.

Az osztályok népi körjátékkal, versekkel, zenével, dobszólóval, modern tánccal, élő PowerPoint bemutatóval, mese előadásával, bábjátékkal, plakátok és kézműves eszközök bemutatásával, diós, szőlős, sütőtökös, almás süteménykínálóval színesített műsora nagy hatást gyakorolt a gyerekekre, tanárokra és a szülőkre egyaránt.

A nálunk tanuló gyerekek iskolán kívüli programokon is részt vettek, szőlőszüreten, borpincében, almaszüreten jártak, így szinte észrevétlenül tanultak. Több osztály diákjai saját, terményt ábrázoló pólót festettek és azt viselték az ünnepségen. Az alsó tagozatosok termei és a folyosók is gyönyörűen fel lettek díszítve, a terményekről készült tájékoztató plakátokat kiállítás formájában az iskola összes diákja megtekinthette.

Tovább...

Víz témahét [2010. május]

A témahét májusban zajlott, amelynek keretében tanulóink több tanítási órán, illetve tanórán kívüli tevékenység keretében foglalkoztak a vízzel.

Ízelítő az eseményekből:
1. A rómaiak és a víz /történelem/: Rejtvények, fejtörők, rajzok, tablók készítése, Szöveges beszámoló összeállítása, Vízvezetékek, padlófűtés, fürdők
2. Látogatás a Pálvölgyi-cseppkőbarlangban /természetismeret óra/ Annak megfigyelése, hogy milyen munkát végez a víz a mészkőhegységekben. A túrát vezető barlangász sok érdekes információval, látnivalóval szolgált. A barlang tiszta, pormentes levegőjének megtapasztalása, az akkusztika meghallgatása és a teljes sötétség meglátása.
3. A víz felszínformáló tevékenységének vizsgálata. /természetismeret óra/ Külső és belső erők közötti különbség. Külső erők felsorolása. A víz munkavégzése.
5. Fogalom magyarázat pl.: deltatorkolat, tölcsértorkolat, forrás, síkvidéki folyó, hordalék, sziget, zátony.
6. Totó kitöltése a barlangban hallottak alapján. Plakát készítése választott fotó alapján, szöveggel illusztrálva.
7. Cseppkőbarlang keresztmetszetének megrajzolása, fogalomkártyák elhelyezése a megfelelő helyre.
8. Szénsavas ásványvíz hatása a mészkőre, tapasztalatok rögzítése, magyarázata.
9. Víz a mesékben és a versekben. Vízzel kapcsolatos szólások és közmondások gyűjtése. A víz szó értelmezése. Illusztráció készítése a kikeresett szólásokhoz, közmondásokhoz
10. Vízzel kapcsolatos angol szavak gyűjtése. A gyűjtött folyó- és állóvizek nagyság szerinti sorba rendezése. /angol nyelv óra/
11. The Word térképen kontinense, óceánok, tengerek, folyók bejelölése. Gyűjtőmunka: lake/river animals, lake/river plants, sea/ocean animals
12. Az eső, a víz jelenléte a magyar népdalokban. . Esik eső zúg a gát /ének óra/
13. Vízzel kapcsolatos kísérletek megfigyelése /matematika óra/ Különféle űrtartalmú edények sorba rendezése, mértékváltás gyakorlása. Egyenlő mennyiségű víz kimérése különböző űrtartalmú és formájú edényekbe, megfigyelés, tapasztalatok megbeszélése.
14. PowerPoint bemutató készítése. Web böngészés, képek, adatok gyűjtése. Magyarország szökőkútjai, Magyarország ásványvizei, Magyarország termálvíz készlete, Budapest fürdői, történetük./informatika óra/
15. Mese a vízcseppről, az egyik tanuló által elkezdett mesét a másik tanuló fejezi be számítógépes szövegszerkesztőt használva, közösen alakítva a cselekményt.

Tovább...

Ókori Egyiptom projekt a 4. d osztályban [2009.]

Az idei tanévben a gyerekek kezdeményezésére kalandos időutazást tettünk az ókori Egyiptomba. A projektet a tanítók által összeválogatott egyiptomi mítoszok köré építettük fel a gyerekek gyűjtőmunkái és a könyvtári búvárkodások alapján.

A téma szinte elbűvölte a tanulókat, de lázba hozta a szülőket is. Mindenki lelkesen gyűjtötte az információkat, könyveket, képeket, zenéket, családi emlékeket, fényképeket. Szerencsénkre osztályunk jövőbeli osztályfőnöke, Judit néni magyar-történelem szakos, így ő is sok ötlettel segítette munkánkat, többször meglátogatta az osztályt, és sikeresen összebarátkozott leendő tanítványaival.

Hatékony együttműködés valósult meg a szülők, gyerekek, tanítók és a felső tagozatos kollegák között. A mítoszok segítségével megismerkedtünk az egyiptomi istenekkel, jellegzetes ábrázolásukkal. Rajzoltunk és színeztünk is istenalakokat. Ehhez a témához készítettünk Montessori-szellemiségű eszközt, mellyel szívesen munkálkodtak a gyerekek: megtanulhatták az istenek nevét, jelképeit és a hozzájuk tartozó rövid magyarázatot.

Tovább...

Ló projekt [2009.]

A tanulók vállalták a három hetet meghaladó projektet, melynek a gyerekek által választott témája a ló lett. A nyitónapot (március 29.) dolgos időszak követte, mindannyian lelkes munkához láttak.

Fantasztikus ötletek születtek, szorgos kis kezek dolgoztak az egyéni- és csoportmunkákon, szülők segítsége révén jöttek létre a produktumok. Az osztály erdei iskolai programját is úgy szerveztük, hogy kapcsolódjon a projekthez.

Június 9-én, a várva várt napon a gyerekek igazi lovasoknak beöltözve járták körbe az iskolát és hívták meg az alsó tagozatosokat és a tanárokat a "NAGY BUMM"-ra. Még felsorolni is nagyon nehéz a bemutatott alkotásokat. Lovaszenére vonultak be, a két nagy faliújságot betöltő gyüjtőmunkájuk előtt. Írtak verseket, színdarabot, készítettek társasjátékokat, melyek között volt környezetvédelemmel kapcsolatos is, készült egy lósportról szóló könyv, saját koreográfia alapján táncot mutattak be, lovas nyelvtörők, és viccek nevetették meg a hallgatóságot, ostorcsattogtatást mutatott be egy tanuló.

A műsort, és egyben a projektet egy lovas divatbemutató zárta, mely tovább fokozta az amúgy is fantasztikus hangulatot. A közönség vastapssal jutalmazta az örömmámorban úszó lelkes csapatot. Valamennyiük véleménye szerint jó volt mindezt megvalósítani, sokat tanultunk belőle, és szívesen vállalunk máskor is hasonló kreatív feladatokat.

Tovább...

Egyhetes almaprojekt az első osztályban [2009. szeptember-október]

Az 1. osztályosok első közös iskolán kívüli programja a törökbálinti almáskertben volt. Egy októberi szombat délelőtt 24 család, apukák, anyukák, testvérek almaszedéssel töltötték a hétvégét. A gyerekek gyönyörködtek a piros almáktól roskadozó fákban, és a saját kezűleg leszedett almát örömmel ették. Nagy élményt jelentett a fára mászás, a kert tulajdonosa szívesen mesélt az almatermesztésről, a kertápolásról.

A leszedett almát egész héten át ették a gyerekek otthon és az iskolában is. A kirándulás után az elsősök verseket, dalokat tanultak az almáról, rajzokat készítettek, képeket alkottak a témával kapcsolatban. A környezetismeret órán megbeszélték az almafa részeit. Egy héten keresztül gyűjtötték a tanulók az almával kapcsolatos tárgyakat: almás szalvétákat, alma alakú órát, tálat, tálcát, almás társasjátékokat.

A szülők is bekapcsolódtak a gyűjtésbe: meséket, újságcikkeket, képeslapokat, képes újságokat küldtek az iskolába, albumot készítettek, "alma" nevű településeket gyűjtöttek össze, közmondásokat kerestek, irodalmi alkotások címét küldték be.

Az almaprojekt a hét végén, pénteken zárult az iskolában. A gyerekek daloltak, meséltek, mondókákat szavaltak, táncoltak, miközben az anyukák egymás után hozták a finom almás süteményeket, az apukák segítettek az almából friss almalét készíteni. A tanító nénik szép kiállítást rendeztek a gyűjtött tárgyakból, rajzokból.

A zenés-táncos délutánt kedvessé tette, hogy a gyerekek egyforma piros almás pólókban jelentek meg. Ez a hét a tevékeny ismeretszerzésről, a jókedvű munkavégzésről, az egészséges életmódra nevelésről, családok megismerkedéséről, a jó közösség kialakításáról szólt, minden résztvevő megelégedésére. A fotók is bizonyítják, hogy ez a hét örömteli élményt nyújtott tanítóknak, diákoknak, szülőknek egyaránt.

Tovább...

Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnázium
Montessori Tagiskolája 1119 Budapest, Keveháza utca 2. | OM: 035328
Telefon, fax: (+36 1) 204-08-54 | E-mail: info@kevesuli.hu